سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

عید غدیر خم و مدح امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

شاعر : محسن صرامی
نوع شعر : مدح
وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
قالب شعر : ترجیع بند

کل دین، تفسیر قرآن، حرف حق این مطلب است              حُبّ مولایم علی اصل و اساس مذهب است
مست حُـبَّـم، مستحب ارزانی زهّـاد باد
               بردن نام علی واجب‌تر از نان شب است


مصطفی فرمود او حق است و حق هم با علی‌ست               شک ندارم یاعلی ذکر شریف یارب است
از شکاف کعبه فهمیدم که صاحبخانه کیست
               در طوافش عاشقان را ذکر او روی لب است

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امر خـدا
هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

هر که در ذهن خودش تصویری از او می‌کشد               سورۀ توحـید را بر هر سر مو می‌کشد
صحبت محراب شد، معمار مسجد با ادب               نقش زیبائی از آن قوس دو ابرو می‌کشد
با نگـاهی بر جـمـال بی‌مـثال مـرتضی
               یکصد و ده بار ایوان نجف هو می‌کشد
زائـرین بارگـاهش انـبـیا هـستـند و بس
               جبرئیل اینجا فقط گـه‌گاه جارو می‌کشد

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا
هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

سجده واجب شد به آدم بر تراب بوتراب
               نـور می‌گـیرد فـلک از آفـتاب بـوتراب
مثل و مانندی ندارد وقت جنگیدن علی
               می‌درد زَهـره نـگـاه بی‌نـقـاب بوتـراب
یک نفر تنها سلونی گفت آن هم مرتضاست
               نکته‌ها سربسته مانده در کتاب بوتراب
یـا شـده از انـبـیـا یا اولـیـا یا که مـلـک
               قطره‌ای هر کس چشیده از شراب بوتراب

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا
هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

یک نفر مخلوق دست خالق است آن هم علی‌ست
               خالق ارض و سماء و عالم و آدم علی‌ست
بارها فرمود احمد این علی نفس من است
               کاشف الکرب وجود حضرت خاتم علی‌ست
درک این نکته برای شخص عیسی ممکن است
               مرده‌ها را زنده کردن کار صاحب دم علی‌ست
روز محشر می‌شود معلوم بر خلق خدا
               مالک روز قیامت صاحب پرچم علی‌ست

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا
هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

سوره‌سوره آیه‌آیه از علی قـرآن نوشت
               قدر او را چون شب قدرش خدا پنهان نوشت
بغض او را کفر مطلق خواند ذات کبریا
               حُبّ او را هم ملاک اصلی ایمان نوشت
شد قـسـیم الـنّار و الجـنّه امیرالمـومنین
               پس برای سنجش آقای مرا میزان نوشت
هر چه می‌شد از لبش تکبیر در هرجا بلند
               حضرت حق در جواب دلبر خود جان نوشت

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا
هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

دست ما را هم گرفتی یا صراط المستقیم
               دائم الذکرم به عشق یا علی و یا عـظیم
من کجا اینجا کجا در مجلس عـشاق تو
               شـامل لـطـفـت معـنـای رحـمان رحـیـم
سـائـل ابن سـائـل ابن سـائل ابن سـائـلم
               تو کـریم ابن کـریم ابن کـریم ابن کریم

در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا

هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی

نقد و بررسی

در شعر بالا چندغزل دنبال هم آورده شده که این شعر باید یا ترکیب بند و یا ترجع بند باشد و در تعریف شعر ترجیع بند یا ترکیب بند باید یک بیت برگردان ما بین دو غزل آوره شود و نمی توان دو غزل را بدون بیت رابط دنبال هم آورد مگر آنکه دو غزل جدا گانه باشه با توجه به اینکه این اصل در شعر بالا رعایت نشده است بیت زیر به منظور رفع نقص اضافه شد.



در غـدیـر خـم نـبی فرمود با امـر خـدا           هر که مولایش منم مولاش باشد مرتضی



بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما به دلیل مغایرت با مضامین زیارت جامعۀ کبیره « وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ، وَ سُلالَةَ النَّبِيِّينَ، وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ » و عدم رعایت شأن انبیا؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و پیروی از فرامین و آموزه‌های ائمّه، بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.



خـادمین بارگاهش انـبـیا هـستـند و بس               جبرئیل اینجا فقط گـه‌گاه جارو می‌کشد



بیت زیرا به دلیل ایراد محتوایی حذف شد، فراموش نکنیم که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: لَا تَتَجَاوَزُوا بِنَا الْعُبُودِيَّةَ ثُمَّ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ وَ لَنْ تَبْلُغُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ كَغُلُوِّ النَّصَارَى فَإِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنَ الْغَالِينَ. ما را از مرز عبودیت خارج نکنید و به سرحدّ ربوبیت نرسانید، آن گاه هرچه می ‏خواهید در فضیلت ما بگویید، لیکن بدانید که حق ثناگویی ما را ادا نخواهید کرد. از غلوّ کردن درباره ما بپرهیزید و همانند نصاری که درباره عیسی علیه‌السلام غلو کردند نباشید، که من از غلوّ کنندگان بیزارم الاحتجاج ج ۲ ص ۴۳۸، بحارالانوار ج ۲۵ ص ۲۷۴، اثبات الهداه ج ۵ ص ۳۹۱



با اجازه رب خود می‌خوانمت در خلوتم               حکـم تکـفـیر مرا زاهـد نوشته از قـدیم